Følg oss - Tlf +47 930 74 765 / +47 950 10 024 - post@hibiscusreiser.no

Med småfly på safari

Kjøreturen fra Nairobi til Masai Mara i Kenya, og fra Arusha til Serengeti i Tanzania, er lang. Man bør beregne cirka 7 timers transportetappe, som noen ganger kan bli enda lengre på grunn av kø i trafikken, vær- og veiforhold og andre uforutsette ting. «Pole pole» sier de på swahili eller «hakuna matata». Ta det rolig. Ikke stress. Alt ordner seg. Å være på reise i Afrika er uforutsigbart, men spennende. Jeg synes kjøreturen inn til safari områdene er en opplevelse. Man passerer landsbyer og markeder. Man får et innblikk i hverdagslivet til disse menneskene og et lite glimt av hvordan de lever. Fargerike masaier med store flokker geiter og kuer vandrer over slettene, man stopper ved utsiktspunktet over Great Rift Valley og kanskje ved et lokalt marked slik at man kan kjøpe med suvenirer og minner. Ha tålmodighet. Dette er Afrika. Nyt reisen.

Dersom du ikke orker tanken på så mange biler i kø, kan du fly inn, men vi mener man da går glipp av en fin opplevelse. Det man eventuelt kan gjøre, er å kjøre inn og fly tilbake.

 

Fly fra Serengeti til Zanzibar

Etter flere dager på safari i Tanzania, er jeg klar for å fly direkte til Zanzibar, en flytid på 2 timer. Hvis man kjører tilbake er det en dags transport etappe med overnatting i Arusha for så å fly til Zanzibar neste morgen. Ved å fly fordyres reisen ganske mye, så det spørs hvor stort budsjett man har.

«Flyplassen» i Serengeti er liten men relativt velorganisert med en hovedbygning hvor reisende blir registrert og bagasjen veid. Her er maksimum vekt 15 kilo og man kan ikke pakke i store kofferter. Da er det bag som gjelder. I tillegg kan man ha 5-7 kilo håndbagasje – litt beroende på type flyselskap. Har man overvekt, må man betale ekstra pr kilo og kan fort oppleve at det ikke er plass til ekstra bagasje i flyet, slik at det vil bli sendt over til Zanzibar med neste fly eller neste – eller kanskje ikke før neste dag. Hakuna Matata.

Jeg fløy med Coastal Air, et stabilt selskap med rykte for å være solid. Å kalle flyplassen i Serengeti for flyplass er overdrevet. Flystripe er det riktige ordet. Det er bare en jordvei/rullebane hvor ulike typer ville dyr til tider må skremmes bort av de ansatte før flyet takser ut og tar av.

 

Farvel Serengeti

En ansatt eskorterer gjestene ut til flyet og vi klatrer opp en smal stige og kommer inn i en trang liten kabin hvor det er så lavt under taket at man må bøye seg ned og lirke seg på plass. «Mitt» fly har 2 piloter i front og 12 passasjerseter og er smekkfullt. Jeg er så heldig å få vindusplass og kan følge med når Serengeti forsvinner under meg med en stor elefantflokk vandrende like ved flystripen. Snart er vi over skyene og jeg kan sette meg tilbake og se frem til å sette foten på Zanzibar etter bare et par timer i luften.

Toalett og servering er selvsagt ikke aktuelt. Til det er det altfor trangt. Det minner mest om en trang minibuss med propell i fronten. Etter en behagelig tur med antydninger til turbulens, hilser Zanzibar meg velkommen med Stone Towns mange blikktak, med hvite strender og svaiende palmer. Jeg er klar for nye eventyr!

Asante Sana Serengeti. Takk Serengeti

Karibu Zanzibar. Velkommen Zanzibar.

shutterstock_1148688662
Coastal air
Pilotene