Informasjon

Forskudd på reisen: Betales når du bekrefter reisen. Forskuddet kan variere basert på type reise og på reisens innhold, og vil bli spesifisert sammen med tilbudet.

Flybilletter: Betales som regel sammen med restbeløpet, men ofte kan flyselskapene kreve dette ved bestilling. Flybilletter er vanligvis ikke refunderbare.

Restbetaling: Forfaller som oftest 30-60 dager før avreise, avhengig av reisens innhold og våre avtaler. I noen tilfeller kan restbeløpet forfalle tidligere, fordi reisens art krever det. Restbetalingen er ikke refunderbar.

Dersom du må avbestille på grunn av sykdom, vil vi kunne dokumentere det innbetalte beløp, slik at du kan søke refusjon fra ditt forsikringsselskap (reiseforsikringen).

Reiseråd fra UD: Vi refunderer hele beløpet for din reise, dersom Utenriksdepartementet de siste 14 dagene før planlagt avreise, fraråder reiser til ditt planlagte reisemål.

Flytider, flypriser (skatter) og betalingsfrist: Disse kan bli endret i henhold til flyselskapets bestemmelser.

Reiseforsikring og avbestillingsforsikring: Alle reisende må sørge for avbestillingsforsikring og reiseforsikring. Denne må bestilles før, eller senest samtidig med bestilling av reisen, for at avbestillingsforsikringen skal være gyldig. Bestillingsdato er lik dato da første faktura blir laget. De fleste har avbestillingsforsikring i sin reiseforsikring. Det er viktig at du har en forsikring som dekker kostnadene dersom du må avbestille pga sykdom, eller dersom sykdom oppstår underveis.  Hvis du er mer enn 65 år, må du kontakte ditt forsikringsselskap og deretter søke informasjon om tilleggsforsikring. Sett deg inn i forsikringsvilkårene.

Pass og visum: Informasjon om visum og innreisetillatelser vil bli gitt sammen med tilbudet og senere sammen med dine reisedokumenter. På Regjeringens nettsider (UD) kan du også innhente viktig informasjon om landet du skal besøke: HER

Vaksiner/helse: Gulfebervaksine er nødvendig dersom du har vært på safari i Kenya, eller andre land med gulfebersmitte, og skal besøke Zanzibar, Mauritius eller Seychellene. Som regel må du fremvise dokumentasjon på dette, så ha dette tilgjengelig. Vi anbefaler alle å ta hepatitt A-vaksine. Kenya, Tanzania/Zanzibar, Botswana, Malawi, Zimbabwe, Zambia, Namibia, Mosambik, Madagaskar og noen land/områder i Sør-Afrika (Krugerparken) er malariaområder. Seychellene og Mauritius er ikke malariaområder.

Kontakt reiseklinikk/vaksinasjonsklinikk for oppdatert informasjon om nødvendige vaksiner og malaria beskyttelse.
Her finner du mer informasjon om reisevaksiner.

Ankomst reisemålet: Når du ankommer reisemålet, blir du møtt av vår representant på eller utenfor flyplassen.

Besøke en lokal landsby: Hvis du har lyst til å treffe lokalbefolkningen kan du besøke en lokal landsby. Du betaler litt for å besøke dem, og de åpner byen og hjemmene sine og deler gjerne sine tradisjoner med deg. Du må gjerne kjøpe suvenirer de har laget. På den måten støtter du lokalsamfunnet. 

Tips/driks: Lønnsnivået er lavt, og de fleste som jobber i turistnæringen baserer mye av sin inntekt på tips fra turistene. Det er vanlig å gi direkte tips til sjåfør/guide og å tipse koffertbærere. På de fleste overnattingssteder finnes det en tips-boks i resepsjonen. Her kan du legge et beløp om du ønsker, før avreise. Tipset blir da fordelt mellom de ansatte. Mer informasjon om tips vil du få før du skal reise. Du bestemmer selv hvor mye du skal gi i tips, basert på hva du har anledning til å gi og hva du mener tjenesten er verdt.

Informasjon om safari:

På safari i Kenya og Tanzania har du privat safaribil, 4 x 4 Toyota Landcruiser eller tilsvarende, med tak som åpnes på safari, slik at du kan stå i bilen, og med godt utsyn til dyrene og for fotografering. Du har en privat guide, som også er din sjåfør. Du har samme guide/sjåfør på hele safarituren, og deler ikke bil med andre, med mindre du er påmeldt en gruppereise. Safaribilene har begrenset bagasjeplass. Hvis dere er mer enn 4 personer i reisefølget, bør dere pakke i store, myke bager, da disse er enklere å stable i bilens bagasjerom enn kofferter. Det er 3 seter på hver side av midtgangen (se bildet). Alle har vindusplass. Dersom dere er 7 personer, kan en person sitte foran sammen med sjåføren, eller dere kan ha 2 biler for bedre komfort. Det er en kjøleboks bak i bilen for oppbevaring av drikkevann på flasker. Drikkevann i safaribilen er inkludert i prisen. Kun i sjeldne tilfeller benytter vi en minibuss på safari (Toyota Hiace eller tilsvarende). Dette vil i så fall gå frem av tilbudet/reisebekreftelsen. Fordi dere har privat safaribil, har dere full fleksibilitet og frihet, og kan selv i stor grad være med å bestemme dagens program.

 

Eksempel på interiør i bilene i Kenya og Tanzania. Det er 3 seter på hver side av midtgang og ett sete ved siden av sjåføren.

Safaribiler som er uten sidevegger benyttes kun i utvalgte områder av Masai Mara i Kenya (Lemek og Naboisho) og i Botswana og Sør-Afrika. Dette er i utgangspunktet ikke private biler og man må belage seg på å dele med andre gjester fra lodgen/campen. Da er det ofte fastsatte safariturer morgen (ca 3 timer) og ettermiddag (ca 3 timer). For reise i andre land i Afrika, vil det ofte være gruppereiser, og andre transportmidler.

 

Fly til/fra safariparkene: Dersom du helst vil fly til/fra safariparkene er det ikke mulig å ta med kofferter. Du må pakke i bag. Begrenset bagasjevekt: 15 kilo per person og 5 kilo håndbagasje. Dette er fordi lastekapasiteten er begrenset i de små flyene. Størrelsen på flyene kan variere, basert på antallet personer som har booket plass. Dette gjelder f.eks fly til og fra Masai Mara, til og fra Serengeti, til og fra Okavango Delta osv.

 

På gruppereiser med Sunway Safaris i Sør-Afrika, Mosambik, Namibia, Malawi, Botswana, Zimbabwe, Zambia, m.fl. benyttes spesialbyggede kjøretøyer til transportetapper og delvis på safariturene. Mer informasjon om dette får du i din reisebeskrivelse.

En dag på safari: Opplegget på reisen varierer litt basert på hvilket reisemål og program du har.  Dette kan du lese i reiseforslaget/programmet du har fått fra oss. En dag på safari som regel starter tidlig, ofte før soloppgang da dyrene fortsatt er aktive etter natten. En stund etter lunsj er det tid for ettermiddags safari. På safari i Kenya og Tanzania kan du være ute på safari hele dagen. Da sørger guiden for å pakke med lunsj. Mange overnattingssteder ligger ved en elv, eller et vannhull, hvor du kanskje kan observere flodhester og krokodiller, eller andre dyr som kommer for å drikke. Hvis du flytter seg mellom ulike parker, holder din guide/sjåfør kontroll på logistikken.

Hvordan du bor på safari: Du overnatter i camper og lodger, og alle rom/telt har privat dusj og wc. Teltet er ikke campingtelt, men et velutstyrt telt med dusj og toalett inne. Det er noe helt spesielt å sove i telt på savannen med lyden av den afrikanske natten like utenfor teltduken. De fleste camper har ikke gjerder mot dyrene. Man blir passet godt på etter mørkets frembrudd. Teltet har ofte en fløyte, eller kanskje til og med telefon, som kan brukes hvis det er nødsfall. Vakthold om natten. Ikke alle steder er det myggnett, så hvis dette er viktig for deg, bør du ta det med hjemmefra. De fleste camper har en bålplass der det er hyggelig å samles om kvelden. Bostedene i tilbudet du mottar, er gitt med forbehold om ledig kapasitet. Dersom et bosted er fullbooket når du skal bestille, tilbyr vi deg et annet tilsvarende bosted i samme standard, samme område. Vi arrangerer også campingturer i grupper med Sunway Safaris i Namibia, Sør-Afrika, Botswana, Zimbabwe, Zambia og Malawi. Da bor du i små 2-mannstelt med madrass på gulvet.

Måltider, håndklær og sengetøy: Mens du er på safari, er alle vanligvis måltider inkludert. Drikke er ikke inkludert, men det er drikkevann i safaribilen. Hva som er inkludert beskrives i tilbudet/reiseprogrammet.

Klær og sko på safari: Ta med varme klær til morgen- og kveldssafari. En varm genser, langbukser og et sjal/skjerf. Du trenger normalt ikke fjellsko. Vanlige joggesko er tilstrekkelig. På dagtid kan du bruke sandaler med solid såle. Lange torner som ligger på bakken, kan bore seg gjennom tynne såler og gi smertefulle stikk under føttene. Det er ingen kleskode på safari og ingen farger du ikke kan bruke. Klærne blir uansett krøllete og støvete. Bruk løse, praktiske klær.

I Tanzania kan tse-tse fluer være plagsomme i enkelte områder, spesielt i deler av Tarangire, Lake Manyara og Serengeti. De kommer i svermer og de biter. De tiltrekkes av sorte og blå farger, så kle deg gjerne i lyse farger.

Været: Dagene er som regel solrike og varme, mens nettene kan være kjølige, ofte kaldere enn forventet, spesielt etter solnedgang. Ta med varme klær. Du må gjerne ta kontakt med oss for tips og råd. Klimaendringer har gjort sitt til at været kan være uforutsigbart. Det kan regne i perioder det normalt ikke kommer nedbør, og det kan det falle lite nedbør i «regntiden». Dette kan variere fra år til år. I Kenya og Tanzania kan det komme en del nedbør i april og mai, men regnet kommer ofte som kraftige regnskyll før solen igjen kommer frem. Våre sjåfører har erfaring med å kjøre i søle og dypt vann. Vi rår ikke over værgudene og i perioder uansett årstid kan det regne kraftig og være vanskelige kjøreforhold. Det er ikke uvanlig at safaribilene kjører seg fast i dyp søle. Fortvil ikke. Hjelpen er alltid nær. Våre sjåfører er erfarne og dyktige og vil gjøre alt for at du skal føle deg trygg og ha glede av turen. På dagtid er det ofte svært varmt i safaribilen.

Annen viktig informasjon: Når du bestiller reise hos oss, vil du motta mer informasjon om visum, valuta, prisnivå, pakke-tips m.m. på e-pos ti god tid før avreise. Det er viktig at du leser denne informasjonen slik at du er godt forberedt. I de fleste program/tilbud, er det oppgitt en reisetid mellom safari-parkene. Reisetiden inkluderer ikke den tiden man er ute på safari, men gjelder kun tiden vi beregner for å forflytte seg fra en park til en annen. Transport etappene er gitt med forbehold om endringer. Antall stopp, trafikkforhold, værforhold og annet kan påvirke reisetiden. Den lokale arrangøren vil forsøke å kjøre turen i henhold til programmet, men på grunn av reisens art, er de noen ganger tvunget til å gjøre en og annen justering underveis. Uforutsette omstendigheter på grunn av problemer med veiforhold, vær, mekanisk sammenbrudd, flom, punkteringer eller ulykker kan forsinke og endre programmet. Å være på reise i Afrika er uforutsigbart, men spennende. For å reise i Afrika, og nyte det, må man ha en avslappet holdning. Dette et kontinent i kontinuerlig endring og med mulighet for fantastiske opplevelser. Det er viktig å forberede turen grundig. Turene er en blanding av kultur, natur og eventyr, og noen dager kan det være mange timer på reise. Fleksibilitet, tålmodighet og fremfor alt humor er viktig. Hvis du er åpen og avslappet vil du nyte Afrika og samle minner for livet. Overbookinger forekommer på alle overnattingssteder. Vi skal i så fall tilby deg et annet bosted i samme prisklasse og standard, i det samme området.

Avbestille eller endre:

Vilkår for å avbestille/endre en reise: Når forskuddet er betalt, er dette ikke refunderbart. Når dato for restbetaling av reisen har forfalt, er prisen ikke refunderbart. Hva skjer da med dine penger dersom du allikevel helst vil avbestille, eller er tvunget til å avbestille? Da gjelder ulike betingelser i forhold til om det oppstår akutt oppstått sykdom hos reisende, konkurs hos arrangør, eller om det oppstår smittsom sykdom, krig eller naturkatastrofe på reisemålet, evt annet.

Dersom det skulle oppstå smittsom sykdom, krig eller naturkatastrofer på reisemålet og norsk UD utsteder reiseråd: Når du bestiller en pakkereise hos oss med transport og overnattinger, er du dekket gjennom Pakkereiseloven og har et særlig forbrukervern. Dersom UD fraråder reiser til det aktuelle området og vi må avlyse reisen, så har du krav på å få hele det innbetalte beløp tilbake innen 2 uker dersom situasjonen er uavklart de siste 14 dagene før planlagt avreise. Dersom du er usikker på situasjonen og ønsker å avbestille før de siste 14 dagene før planlagt avreise, må du forsøke å søke refusjon hos ditt forsikringsselskap.

Det skal være en fordel å bestille en pakkereise hos en turoperatør. Det er en større risiko å bestille fly og hotell på nettet. Da har du ikke har det samme forbrukervernet som når du bestiller en pakkereise hos oss.

Dersom en reise må avbestilles f.eks. pga. akutt oppstått sykdom hos reisende eller nærmeste familie, evt. dødsfall: Dette dekkes normalt av ditt forsikringsselskap og du kan be om pengene tilbake derfra mot legeerklæring. Sørg derfor for at alle reisende, inkludert voksne barn, har en reiseforsikring med avbestillingsbeskyttelse. Sjekk alltid hvilke betingelser som gjelder hos ditt forsikringsselskap.

Dersom du har bestilt flybilletter på nettet selv, og flyselskapet går konkurs eller innstiller din flygning: Fordi prisene på nettet ofte er lavere enn hos et reisebyrå, ønsker mange likevel å bestille flybilletter på nettet selv. Dersom flyselskapet ikke refunderer deg for den innstilte flygningen, kan du søke kortselskapet om erstatning for tapet. Også ved bruk av VISA og Mastercard debet-kort, kan du søke erstatning fra banken som har utstedt kortet. Dersom dette ikke fører frem, kan du klage til Finansklagenemnda. Det er viktig at du søker raskt om refusjon fra ditt kortselskap, fordi de opererer med tidsfrister. Du kan kontakte oss slik at vi kan booke en ny flybillett for deg.

Dersom HibiscusReiser går konkurs: Vi er medlem av Reisegarantifondet. Du er da sikret gjennom Pakkereiseloven og har krav på å få pengene tilbake fra Reisegarantifondet.

Hvis du av andre grunner enn de hittil nevnte, ønsker å avbestille reisen etter at dato for restbetaling har forfalt: Det kan være at tidspunktet for reisen likevel ikke passer deg eller at andre ting skjer som gjør at du ikke lenger ønsker å reise. Hvis du ombestemmer deg av andre grunner enn de som er nevnt, så gjelder vanlige avbestillingsregler som følger: Ved avbestilling etter innbetalt restbeløp beholder HibiscusReiser hele det innbetalte beløpet pga. begrenset avbestillingsrett til underarrangører. Flybilletter er som regel ikke refunderbare etter at de er betalt. En avbestilling må vi ha skriftlig på e-post. HibiscusReiser er ikke ansvarlig for evt. refusjoner som følge av at kunden ikke møter til fastsatt flyavgang eller ikke har de nødvendige reisedokumenter med på reisen.

Dersom du vil endre reisen: Hvis du vil endre din reise kan dette medføre at prisen endres. Vi fastsetter en pris på grunnlag av bestillingsdato, avreisedato, varighet, reisens innhold og antall deltagere i reisefølget på safari. Dersom en eller flere i ditt reisefølge melder forfall, kan dette få betydning for prisen for de deltakerne som fortsatt skal reise. En vesentlig endring etter at reisen er betalt, er i utgangspunktet å anse som en avbestilling og ny bestilling. Med vesentlig endring menes endring av reisemål, endring av dato for avreise/retur og andre større programendringer. Flyprisene Kan endre seg før du betaler, pga. endrede flyskatter og andre uforutsette betingelser som flyselskapet bestemmer.