Betalingsbetingelser og informasjon
Forskudd på reisen: Betales når du bekrefter reisen. Forskuddet kan variere basert på type reise og på reisens innhold, men er vanligvis mellom kr 1.500,- og kr 3.500,- pr person. Forskuddet er ikke refunderbart etter betaling.
Flybilletter betales som regel sammen med restbeløpet, men ofte kan flyselskapene kreve dette ved bestilling. Flybilletter er som regel ikke refunderbare.
Restbetaling: Forfaller som oftest 30-60 dager før avreise, beroende på reisens innhold og våre avtaler. I noen tilfeller kan restbeløpet forfalle tidligere, fordi reisens art krever det. Restbetalingen er som regel ikke refunderbar fordi pengene allerede har blitt utbetalt til underleverandører som ifølge avtalen ikke refunderer dette.
Dersom du må avbestille på grunn av sykdom, vil vi kunne dokumentere det innbetalte beløp, slik at du kan søke refusjon fra ditt forsikringsselskap (reiseforsikringen).
Reiseråd fra UD: Vi refunderer hele beløpet for din reise, dersom Utenriksdepartementet de siste 14 dagene før planlagt avreise, fraråder reiser til ditt planlagte reisemål.
Flytider, flypriser (skatter) og betalingsfrist: Disse kan bli endret i henhold til flyselskapets bestemmelser.
Reiseforsikring og avbestillingsforsikring: Alle reisende må sørge for avbestillingsforsikring og reiseforsikring. Denne må bestilles før, eller senest samtidig med bestilling av reisen, for at avbestillingsforsikringen skal være gyldig. Bestillingsdato er lik dato da første faktura blir laget. De fleste har avbestillingsforsikring i sin reiseforsikring. Det er viktig at du har en forsikring som dekker kostnadene dersom du må avbestille pga sykdom, eller dersom sykdom oppstår underveis. Hvis du er mer enn 65 år, må du kontakte ditt forsikringsselskap og der søke informasjon om tilleggsforsikring. Sett deg inn i forsikringsvilkårene.
Pass og visum: Passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Passet på ha 2 blanke sider for hvert land man skal besøke. Gjelder for norske statsborgere: Visum til Kenya er pr person USD 50. Barn under 16 år trenger ikke visum til Kenya. Visum til Tanzania (Zanzibar) er USD 50,- pr person (voksen og barn). Du søker elektronisk og får informasjon fra oss om hvordan du skal gå frem. Det er ikke visumplikt for norske statsborgere til Sør-Afrika, Namibia, Botswana, Mauritius og Seychellene. Visum til Zimbabwe og Zambia koster USD 50 og kjøpes ved innreise. Mer informasjon om hva som gjelder for din reise får du ved bestilling. Ikke norske statsborgere må selv sørge for å innhente nødvendig informasjon om pass og visum.
Vaksiner/helse: Gulfebervaksine er kun nødvendig dersom man har vært på safari i Kenya, og skal videre til Zanzibar, Mauritius eller Seychellene. Vi anbefaler alle å ta hepatitt A-vaksine. Kenya og Tanzania/Zanzibar og noen land/områder i sørlige Afrika er malariaområder. Seychellene og Mauritius er ikke malaria-områder. Kontakt fastlege/reiseklinikk/vaksinasjonsklinikk for oppdatert informasjon om nødvendige vaksiner/malariabeskyttelse. For eksempel reiseklinikken http://reiseklinikken.net/ Telefon 22 99 15 80. Du kan også kontakte oss for råd.
Ankomst reisemålet: Når du ankommer reisemålet, blir du møtt av vår representant på eller utenfor flyplassen.
Hygiene og smittevern: Vi og våre samarbeidspartnere i Afrika gjør alt vi kan å trygge din reise. Hoteller, camper og lokale guider legger stor vekt på gode og trygge smitteverntiltak. Vi har mer enn 10 års erfaring med å skreddersy turer til Afrika og på alle våre reisemål har vi en dyktig stab som vi kjenner godt. Vi har håndplukket camper og hoteller og da har vi lagt vekt på god hygiene, standard, beliggenhet, servicenivå, størrelse og særpreg. Du skal være trygg når du reiser med oss.
Besøke en lokal landsby: Hvis du har lyst til å treffe lokalbefolkningen kan du besøke en lokal landsby. Du betaler litt for å besøke dem og de åpner byen og hjemmene sine og deler gjerne sine tradisjoner med deg. Du må gjerne kjøpe suvenirer de har laget. På den måten støtter du lokalsamfunnet.
Tips/driks: Lønnsnivået er lavt, og de fleste som jobber i turistnæringen baserer mye av sin inntekt på tips fra turistene. Det er vanlig å gi direkte tips til sjåfør/guide å tipse koffertbærere. På de fleste overnattingssteder finnes det en tips-boks i resepsjonen. Her kan du legge i et beløp om du ønsker, før avreise. Tipset blir da fordelt mellom de ansatte. Vi foreslår at et tips på tilsvarende fra USD 10– 20 pr reisende pr dag til safariguiden. Til utflukts-guider, f.eks i Nairobi og på Zanzibar, Mauritius og Seychellene anbefaler vi tilsvarende fra 10 USD pr dag, avhengig av varigheten på utflukten. Tips kan gis i USD, euro eller lokal valuta.
Dette er kun ment som retningsgivende. Du bestemmer selv hvor mye du skal gi i tips, basert på hva du har anledning til å gi og hva du mener tjenesten er verdt.
Informasjon til de som skal på safari:
På safari i Kenya har du privat safaribil med tak som åpnes på safari, for godt utsyn til dyrene og for fotografering. Safaribilene har begrenset bagasjeplass. Hvis dere er mer enn 2 personer i reisefølget, bør dere pakke i store, myke bager, da disse er enklere å stable i bilenes bagasjerom enn kofferter.
Bilde 1: I Kenya benytter vi Toyota Hiace eller tilsvarende.
Bilde 2: I Kenya kan du betale ekstra og oppgradere kjøretøyet på safari til en landcruiser.
Ofte har vi allerede inkludert dette i tilbudet vi sender ut. Det vil du se under hva som er inkludert på side 1. Dersom det står «landcruiser» på safari er dette allerede bakt inn i prisen. Hvis det står «mini-van» har du mulighet til å oppgradere for kr 1050,- pr dag pr bil. (Forbehold om prisendring). Begge biltyper er fine til formålet, men landcruiserne er mer solide og kan lettere ta seg frem i ulendt og vått terreng.
På safari i Tanzania benytter vi KUN landcruisere, så der er det ikke tillegg for oppgradering.
Bilde 3: Eksempel på interiør i bilene i Kenya og Tanzania. Det er 3 seter på hver side av midtgang og ett sete ved siden av sjåføren.
På safari i Kenya og Tanzania har du og ditt reisefølge egen safaribil som er trygg og sikker. Da har du som regel den samme sjåføren, som også er guide, på hele safarituren.
Bilde 4: Safaribiler som er uten sidevegger benyttes kun i utvalgte områder av Masai Mara i Kenya (Lemek og Naboisho) og i Botswana og Sør-Afrika. Kontakt oss dersom dette er ditt primære ønske, men da har du i utgangspunktet ikke privat safaribil. For reise i andre land i Afrika, vil det være andre transportmidler som gjelder.
Bilde 5: Fly til/fra safariparkene: Dersom du helst vil fly til/fra safariparkene er det ikke mulig å ta med kofferter. Du må pakke i bag. Begrenset bagasjevekt 15 kilo pr person og 5 kilo håndbagasje. Dette er fordi lastekapasiteten er begrenset i de små flyene. Størrelsen på flyene kan variere, basert på antallet personer som har booket plass. Dette gjelder f.eks fly til og fra Masai Mara, til og fra Serengeti, til og fra Okavango Delta osv.
Bilde 6: På gruppereiser med NOMAD og Sunway Safaris i Sør-Afrika, Namibia, Malawi, Botswana, Zimbabwe, Zambia, m.fl. benyttes spesialbyggede kjøretøyer til transportetapper og delvis på safariturene. Mer informasjon om dette får du i din reisebeskrivelse.
Verdens beste safari-land: Kenya har noen av de beste safariområdene i hele Afrika med unike safariopplevelser, vakker natur, gjestfrie vennlige mennesker og en spennende kultur. Kenya ble nettopp kåret til verdens beste safaridestinasjon på World Travel Award foran land som Sør-Afrika, Tanzania og Uganda. Kenya er vårt mest solgte reisemål.
En dag på safari: Opplegget på reisen varierer litt basert på hvilket reisemål og program du har. Dette kan du lese i reiseforslaget/programmet du har fått fra oss. En dag på safari som regel starter tidlig, ofte før soloppgang da dyrene fortsatt er aktive etter natten. En stund etter lunsj er det tid for ettermiddags safari. På safari i Kenya og Tanzania kan du være ute på safari hele dagen. Da sørger guiden for å pakke med lunsj. Mange overnattingssteder ligger ved en elv, eller et vannhull, hvor du kanskje kan observere flodhester og krokodiller, eller andre dyr som kommer for å drikke. Hvis du flytter seg mellom ulike parker, holder din guide/sjåfør kontroll på logistikken.
Hvordan du bor på safari: Du overnatter i camper og lodger, og alle rom/telt har privat dusj og wc. Telt er ikke campingtelt, men velutstyrte telt med dusj og toalett inne. Det er noe helt spesielt å sove i telt på savannen med lyden av den afrikanske natten like utenfor teltduken. De fleste camper har ikke gjerder mot dyrene. Man blir passet godt på etter mørkets frembrudd. Teltet har ofte en fløyte, eller kanskje til og med telefon, som kan brukes hvis det er nødsfall. Vakthold om natten. Ikke alle steder er det myggnett, så hvis dette er viktig for deg, bør du ta det med hjemmefra. De fleste camper har en bålplass der det er hyggelig samles om kvelden. Bostedene i tilbudet du mottar, er gitt med forbehold om ledig kapasitet. Dersom et bosted er fullbooket når du skal bestille, tilbyr vi deg et annet tilvarende bosted i samme standard, samme område. Vi arrangerer også campingturer i grupper med NOMAD og Sunway Safaris i Namibia, Sør-Afrika, Botswana, Zimbabwe Zambia og Malawi. Da bor du i små 2-mannstelt med madrass på gulvet.
Måltider, håndklær og sengetøy: Mens du er på safari, er alle vanligvis måltider inkludert. Drikke er ikke inkludert, men det er drikkevann i safaribilen. Hva som er inkludert beskrives i tilbudet/reiseprogrammet.
Klær og sko på safari: Ta med varme klær til morgen- og kveldssafari. En varm genser, langbukser og et sjal/skjerf. Du trenger normalt ikke fjellsko. Vanlige joggesko er tilstrekkelig. På dagtid kan du bruke sandaler med solid såle. Lange torner som ligger på bakken, kan borre seg gjennom tynne såler og gi smertefulle stikk under føttene. Det er ingen kleskode på safari og ingen farger du ikke kan bruke. Klærne blir uansett krøllete og støvete. Bruk løse, praktiske klær.
Været: Dagene er som regel solrike og varme, mens nettene kan være kjølige, ofte kaldere enn forventet. Ta med litt varme klær. Du må gjerne ta kontakt med oss for tips og råd. Klimaendringer har gjort sitt til at været kan være uforutsigbart. Det kan regne i perioder det normalt ikke skal komme nedbør, og det kan det falle lite nedbør i «regntiden». Dette kan variere fra år til år. I Kenya og Tanzania kan det komme en del nedbør i april og mai, men regnet kommer ofte som kraftige regnskyll før solen igjen kommer frem. Våre sjåfører har erfaring i å kjøre i søle og dypt vann. Vi rår ikke over værgudene og i perioder uansett årstid kan det regne kraftig og være vanskelige kjøreforhold. Det er ikke uvanlig at safaribilene kjører seg fast i dyp søle. Fortvil ikke. Hjelpen er alltid nær. Våre sjåfører er erfarne og dyktige og vil gjøre alt for at du skal føle deg trygg og ha glede av turen. På dagtid er det ofte svært varmt i safaribilen. I noen områder, kan det bli overraskende kaldt om nettene.
Annen viktig informasjon: Når du bestiller reise hos oss, vil du motta mer informasjon om visum, valuta, prisnivå, pakke-tips m.m. på mail i god tid før avreise. Det er viktig at du leser denne informasjonen slik at du er godt forberedt. I de fleste program/tilbud, er det oppgitt en reisetid mellom safari-parkene. Reisetiden inkluderer ikke den tiden man er ute på safari, men gjelder kun tiden vi beregner for å forflytte seg fra en park til en annen. Transport etappene er gitt med forbehold om endringer. Antall stopp, trafikkforhold, værforhold og annet kan påvirke reisetiden. Den lokale arrangøren vil forsøke å kjøre turen i henhold til programmet, men på grunn av reisens art, er de noen ganger tvunget til å gjøre en og annen justering underveis. Uforutsette omstendigheter på grunn av problemer med veiforhold, vær, mekanisk sammenbrudd, flom, punkteringer eller ulykker kan forsinke og endre programmet. Å være på reise i Afrika er uforutsigbart, men spennende. For å reise i Afrika, og nyte det, må man ha en avslappet holdning. Dette et kontinent i kontinuerlig endring og med mulighet for fantastiske opplevelser. Det er viktig å forberede turen grundig. Turene er en blanding av kultur, natur og eventyr, og noen dager kan det være mange timer på reise. Fleksibilitet, tålmodighet og fremfor alt humor er viktig. Hvis du er åpen og avslappet vil du vil nyte Afrika og samle minner for livet. Overbookinger forekommer på alle overnattingssteder. Vi skal i så fall tilby deg et annet bosted i samme prisklasse og standard, i det samme området.
Viktig informasjon om å avbestille eller endre en reise:
Vilkår for å avbestille/endre en reise: Når forskuddet er betalt, er dette ikke refunderbart. Når dato for restbetaling av reisen har forfalt, er prisen ikke refunderbart. Hva skjer da med dine penger dersom du allikevel helst vil avbestille, eller er tvunget til å avbestille? Da gjelder ulike betingelser i forhold til om det oppstår akutt oppstått sykdom hos den reisende, konkurs hos arrangør, eller om det oppstår smittsom sykdom, krig eller naturkatastrofe på reisemålet, evt annet.
Dersom det skulle oppstå smittsom sykdom, krig eller naturkatastrofer på reisemålet og norsk UD utsteder reiseråd: Når du bestiller en pakkereise hos oss med transport (fly) og overnattinger, er du dekket gjennom Pakkereiseloven og har et særlig forbrukervern. Dersom UDI fraråder reiser til det aktuelle området og vi må avlyse reisen, så har du krav på å få hele det innbetalte beløp tilbake innen 2 uker dersom situasjonen er uavklart de siste 14 dagene før planlagt avreise. Dersom du er usikker på situasjonen og ønsker å avbestille før de siste 14 dagene før planlagt avreise, må du forsøke å søke refusjon hos ditt forsikringsselskap.
Det skal være en fordel å bestille en pakkereise hos en turoperatør. Det er en større risiko å bestille fly og hotell på nettet. Da har du ikke har det samme forbrukervernet som når du bestiller en pakkereise hos oss.
Dersom en reise må avbestilles f.eks. pga. akutt oppstått sykdom hos reisende eller nærmeste familie, evt. dødsfall: Dette dekkes normalt av ditt forsikringsselskap og du kan be om pengene tilbake derfra mot lege erklæring. Sørg derfor for at alle reisende, inkludert voksne barn, har en reiseforsikring med avbestillingsbeskyttelse. Sjekk alltid hvilke betingelser som gjelder hos ditt forsikringsselskap.
Dersom du har bestilt flybilletter på nettet selv, og flyselskapet går konkurs eller innstiller din flygning: Under koronapandemien var dette veldig aktuelt og mange fikk aldri pengene tilbake fra flyselskapet. Fordi prisen på nettet ofte er lavere enn hos et reisebyrå ønsker mange likevel å bestille flybilletter på nettet selv. Dersom flyselskapet ikke refunderer deg for den innstilte flygningen, kan du søke kortselskapet om erstatning for tapet. Også ved bruk av VISA og Mastercard debet-kort, kan du søke erstatning fra banken som har utstedt kortet. Dersom dette ikke fører frem, kan du klage til Finansklagenemnda. Det er viktig at du søker raskt om refusjon fra ditt kortselskap, fordi de opererer med tidsfrister.
Dersom HibiscusReiser går konkurs: Vi er medlem av Reisegarantifondet. Du er da sikret gjennom Pakkereiseloven og har krav på å få pengene tilbake fra Reisegarantifondet.
Hvis du av andre grunner enn de hittil nevnte, ønsker å avbestille reisen etter at dato for restbetaling har forfalt: Det kan være at tidspunktet for reisen likevel ikke passer deg eller at andre ting skjer som gjør at du ikke lenger ønsker å reise eller at det ikke passer. Hvis du ombestemmer deg av andre grunner enn de som er nevnt, så gjelder vanlige avbestillingsregler som følger: Ved avbestilling etter innbetalt restbeløp beholder HibiscusReiser hele det innbetalte beløpet pga. begrenset avbestillingsrett til underarrangører. Flybilletter er som regel ikke refunderbare etter at de er betalt. En avbestilling må vi ha skriftlig på e-post. HibiscusReiser er ikke ansvarlig for evt. refusjoner som følge av at kunden ikke møter til fastsatt flyavgang eller ikke har de nødvendige reisedokumenter med på reisen.
Dersom du vil endre reisen: Hvis du vil endre din reise kan dette medføre at prisen endres. Vi fastsetter en pris på grunnlag av bestillingsdato, avreisedato, varighet, reisens innhold og antall deltagere i reisefølget på safari. Dersom en eller flere i ditt reisefølge melder forfall, kan dette få betydning for prisen for de deltagerne som fortsatt skal reise. En vesentlig endring etter at reisen er betalt, er i utgangspunktet å anse som en avbestilling og ny bestilling. Med vesentlig endring menes endring av reisemål, endring av dato for utreise/retur og andre større programendringer. Flyprisene Kan endre seg før du betaler, pga. endrede flyskatter og andre uforutsette betingelser som flyselskapet bestemmer.